Za všechny asi nejlépe mluví Ken Segall, autor knihy Insanely Simple o Stevu Jobsovi a hlavní tvůrce kampaně Think Different, která byla hlavním mottem firmy Apple v devadesátých letech. Na svém blogu Observatory uvádí, že Apple už nějaký čas není v tomto ohledu jedničkou a že jej v současnosti válcuje Samsung. Je tomu tak prý ze dvou důvodů.
Celý článek
První důvod je jednoduchý: Samsung vydává na reklamu neuvěřitelné
množství peněz. Je to více než utrácí Apple, HP nebo Dell, ale dokonce i
více než Coca-Cola. Druhým důvodem je fakt, že korejská firma dokáže do
svých reklam dostat silnou zprávu. Oproti těm od Applu nestojí reklamy
Samsungu primárně na produktu, ale na lidech. Jejich spoty jsou podle
Segalla dobře napsané i produkované a dokážou u zákazníků zahrát na
určitou strunu. A umně si přitom pohrávají s negativními dojmy vůči
svému největšímu konkurentovi.
Pěkně to můžeme ilustrovat na letošním Super Bowlu, kde Apple použil pouhou variaci současné reklamy na iPad, která se soustředí výhradně na produkt a je poměrně nudná. Samsung zvolil zcela opačnou taktiku a zaplatil si dlouhou dvouminutovou reklamu, kde nové produkty korejské firmy prezentuje známý hollywoodský režisér Tim Burton.
Tady je možné namítnout, že Apple v rámci marketingu používá jiné kanály. Můžeme si připomenout například loňské finále NBA, kde řada sportovců ve vítězný moment třímala v ruce iPhone. Podobná taktika se vyplatila i firmě Monster s jejich sluchátky Beats by dr. dre, která přes zákaz pořadatelů propašovala na olympijské hry v Londýně. Sportovci dostali sluchátka zdarma, Monster si zajistil levnou a účinnou reklamu a oficiálnímu sponzorovi, společnosti Samsung, zbyly jen oči pro pláč.
Podle Kena Segalla je však na poli technologií podobně jako v politice potřeba hlavně sypat velké peníze do tradičních reklamních kanálů. Jak už bylo řečeno, v tomto pohledu je Samsung o krok napřed. Současnou situaci dokonce přirovnává k nedávno proběhnuvší prezidentské kampani ve Spojených státech. Apple je podle něj tak trochu jako Obama v první debatě s Romneym. Stojí si bezmezně za svými názory, jen je potřebuje trochu silněji prezentovat.
Se Segallovým názorem můžeme nebo nemusíme souhlasit, přesto musíme uznat, že Apple ve svých reklamách v poslední době jemně řečeno poněkud polevil. Už zmíněné reklamy na iPad sice ilustrují možnosti využití systému iOS, jsou ale poněkud neosobní a také je přinejmenším diskutabilní, jak moc mohou na diváka zapůsobit.
V negativním slova smyslu na potenciální i stávající applisty zapůsobila loňská kampaň Genius. Představovala stereotypního pracovníka Genius Baru, který v různých okolnostech radil a pomáhal méně technologicky zdatným (rozuměj krajně debilním) uživatelům. Proti těmto reklamám se zvedla vlna protestů a Apple je nakonec stáhl a smazal ze svého webu i kanálu YouTube.
Segall přes tvrdou kritiku zakončuje svůj článek optimisticky. Věří, že Apple a reklamní agentura TBWA\Chiat\Day nenechají nic náhodě a na snahy Samsungu rychle odpoví. Co si o současném marketingu těchto dvou technologických rivalů myslíte vy? Je korejská společnost oproti Applu napřed?
Pěkně to můžeme ilustrovat na letošním Super Bowlu, kde Apple použil pouhou variaci současné reklamy na iPad, která se soustředí výhradně na produkt a je poměrně nudná. Samsung zvolil zcela opačnou taktiku a zaplatil si dlouhou dvouminutovou reklamu, kde nové produkty korejské firmy prezentuje známý hollywoodský režisér Tim Burton.
Tady je možné namítnout, že Apple v rámci marketingu používá jiné kanály. Můžeme si připomenout například loňské finále NBA, kde řada sportovců ve vítězný moment třímala v ruce iPhone. Podobná taktika se vyplatila i firmě Monster s jejich sluchátky Beats by dr. dre, která přes zákaz pořadatelů propašovala na olympijské hry v Londýně. Sportovci dostali sluchátka zdarma, Monster si zajistil levnou a účinnou reklamu a oficiálnímu sponzorovi, společnosti Samsung, zbyly jen oči pro pláč.
Podle Kena Segalla je však na poli technologií podobně jako v politice potřeba hlavně sypat velké peníze do tradičních reklamních kanálů. Jak už bylo řečeno, v tomto pohledu je Samsung o krok napřed. Současnou situaci dokonce přirovnává k nedávno proběhnuvší prezidentské kampani ve Spojených státech. Apple je podle něj tak trochu jako Obama v první debatě s Romneym. Stojí si bezmezně za svými názory, jen je potřebuje trochu silněji prezentovat.
Se Segallovým názorem můžeme nebo nemusíme souhlasit, přesto musíme uznat, že Apple ve svých reklamách v poslední době jemně řečeno poněkud polevil. Už zmíněné reklamy na iPad sice ilustrují možnosti využití systému iOS, jsou ale poněkud neosobní a také je přinejmenším diskutabilní, jak moc mohou na diváka zapůsobit.
V negativním slova smyslu na potenciální i stávající applisty zapůsobila loňská kampaň Genius. Představovala stereotypního pracovníka Genius Baru, který v různých okolnostech radil a pomáhal méně technologicky zdatným (rozuměj krajně debilním) uživatelům. Proti těmto reklamám se zvedla vlna protestů a Apple je nakonec stáhl a smazal ze svého webu i kanálu YouTube.
Segall přes tvrdou kritiku zakončuje svůj článek optimisticky. Věří, že Apple a reklamní agentura TBWA\Chiat\Day nenechají nic náhodě a na snahy Samsungu rychle odpoví. Co si o současném marketingu těchto dvou technologických rivalů myslíte vy? Je korejská společnost oproti Applu napřed?
3 komentářů:
Hello just wanted to give you a quick heads up.
The text in your post seem to be running off the screen in
Firefox. I'm not sure if this is a formatting issue or something to do with web browser compatibility but I figured I'd post to let you know.
The design look great though! Hope you get the problem
solved soon. Thanks
Also visit my web site - find a car value
We absolutely love your blog and find many of your post's to be what precisely I'm looking for.
Do you offer guest writers to write content for you? I wouldn't mind producing a post or elaborating on a lot of the subjects you write regarding here. Again, awesome blog!
Take a look at my web site :: steps to Buy a used car
Appreciating the dedication you put into your blog and in depth information you offer.
It's awesome to come across a blog every once in a while that isn't the same out
of date rehashed material. Wonderful read!
I've bookmarked your site and I'm including your RSS feeds to my Google account.
Here is my blog ... how to determine the value of a car
Okomentovat